Sunday 9 March 2008

أنا الشــهيد


أنا الشهيد
فلتنصبوا جسد الشهيد هنا في وسط العراء ليكون رمزا داميا
للموت من أجل الحقيقة والعدالة والإباء
قطراته الحمراء تسرح فوق أطباق السحب كي تصبغ الأفق الملبد بالعداء
ببعض ألوان الإخاء
من قلبي الدامي ستشرق روعة الفجر الجديد
من حر أكباد العطاش سينبع الزمن السعيد
طوبى لمن يعطي الحياة لقيمة أغلى عليه من الحياة
طوبى لأنباء الحقيقة أدركوا أن الإباء
هو الطريق إلى النجاة
وتذكروني دائما
فلتذكروني كلما استشرت طواغيت الظلام
وإذا عدت كسف الجوارح فوق اسراب الحمام
وإذا طغت نوب الحروب على نداءات السلام
وإذا تمطى الوحش في الحقل الندي
يلوك أحشاء الصغار
وإذا طغت قطع الغمام
على وضاءات النهار
وإذا تأجج في النجوم بريقها تحت العواصف
وإذا تمزق أمن تحت المخاوف
وإذا مشى الفقهاء مخذولين
يلتمسون عطف الحاكمين
وإذا إنزوى العلماء خوفا من صياح الجاهلين
وإذا أوى الضعفاء للأحلام يقتاتون بالأمل الحزين
,غذا دجا ليل الخطايا
وإذا تبجحت الدنيا
وإذا الفضائل أصبحت خرساء عاجزة وصوت الشر صداح مبين
------
عبد الرحمن الشرقاوي

6 comments:

WhItE HeArT said...

بجد انا كنت هنحني لك احتراما لما قريت الكلام كله بس عرفت في الاخر انه للشاعر عبد الرحمن الشرقاوى

شكرا ليك لإنك خلتني اقرا الكلام الجميل المميز ده

تحياتي ليك

Anonymous said...

بجد الكلام جميل وجزاك الله خيرا على التذكير بس لأمتى هنفضل نتكلم علشان نعبر عن احساسنا بالألم والوجع والذل وليه بنبكى على شهدائنا بالكلام وبس انا والله من جوايا بصرخ ونفسى حد يسمعنى ويدلنى على الطريق اللى فيه رد فعل حقيقى وفعلى غير الكلام والاستنكار والشجب بجد لو حد عندة الطريق يدلنى عليه

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

صباح الخير يامحمد
..
انا اول مرة اقرا حاجة للشرقاوي
كلام جميل بس الاجمل انك نقلته لنا
يارب تكون زين
الله حافظ
دودو

Special Designer said...

بجد كلمات فوق الرائعة
عارف البيوت الأخيرة هزتني أوي
من أول البيت ده
" وإذا تمزق أمن تحت المخاوف "

يارب منوصلش لزمن في كدة حاجة ترعب بجد
وعلى فكرة أنا بشوف فعلا ناس ملتزمة وكويسة بتخاف تختلط بالناس عشان الاحراج

أنا خايف فعلا يكون الشيوغ مخذولين
يارب يفضل الاسلام عزيز

بحييك جدا جدا على الأبيات الفوق الرائعة دي

يارب تبقى شاعر أد الدنيا وانت بقى اللي تكتب .. كتب أحسن من كدة يارب

معلش طولت عليك
Special Designer

Rain_Drops said...

جااااامد يا أبو العواصي
ما تعرفش تشوفلنا بقى حتة من الحسين ثاشرا ولا الحسين شهيدا فوق البيعة
;) ;)

Rain_Drops said...

مع إنك فرطتني النهاردا أحلى فطة و نا واقف ملطوع ساعة جنب عم عبدو و طابور المحششين ، بس برضو احنا بنعمل بأصلنا
هنا هتلاقي الحسين ثائرا يا عم
http://www.m-alhuda.com/myfiles/hussien01.pdf