Friday 7 September 2007

دموع الكبر


ماذا تظنين نفسك فاعلة؟
سهرت لأجلك الليالي ونمتي
أتظنين الليالي عنك غافلة؟
كانت العين لسانا يناجيك الهوى
ارسلت قلبي بالنظرات تحمله
فوصدت باب الهوى بكبرك وانزويتي
ولكم خسرتي.. فالكبر في الحب مشكلة
--------
ماذا تظنين نفسك فاعلة؟؟
--------
تقابلين شوقي باعراض وكبر
الا تسمعين انيني وانت راحلة
ولكن يوما ستاتيني مقبله
وستطفي حبي رياح الهجرمنك
ولاجل حبي بليل البعد اقتله
--------
ماذا تظنين نفسك فاعلة؟؟
--------
كان طيفك للعين كل الاماني
نظرة منك للقلب غاية مأمله
كنت حديثا اناجيه الهوى
كنت سؤالا ظل قلبي يساله
كنت النجوم نراها رغم ابتعادها
كنت النعيم في خيالي اكمله
--------
فأنت ماضي وإن كنت واهما
انت للذكرى في قلبي مرحلة

41 comments:

نبع صافى said...

ياللجمال .....روعة بجد
جامدة اوووووى
تسلم الكبر فى الحب مشكلة واى مشكلة
--------
فأنت ماضي وإن كنت واهما
انت للذكرى في قلبي مرحلة
بالتوفيق

Halawa said...

لأ دي جامدة قوي بجد
انا كنت حمااااااااار
ياعم
قريتها ساعة أدان الجمعة وكنت مستعجل

بجد جامدة في جملتين
عاليين قوي

الكبر في الحب مشكلة
انتي للذكرى في القلب مرحلة

السؤال بتاع ماذا تظنين نفسك فاعلة
معدي جدنننننننننننننننن

الحتة قبل الخيرة جميلة قوي
بحب الأسلوب ده
بتاع تشريخ الذات

بعد كده أرد كرامتي تاني


جوووووووووو يا باشا

قـلـب فـاضي said...

ايه الجمال والروعه دي لا يا عم بجد والله تحفه ده بتاعتي متجيش جنبها حاجة.
ربنا يوفقك.

أوشه said...

انا عندي الدنيا ملانه بلالين زي ما قولتلي
وانت عندك الدنيا بتمطر قلوب وحب واحساس باين حتى في كتاباتك
بجد حلوه تسلم ايديك

أحمد سلامــة said...

القافية دي جميلة قوي
وانا شخصيا بحبها جدا
في بيتين شدوني قوي يا صديقي تسلم ايدك عليهم

ولاجل حبي بليل البعد اقتله

انت للذكرى في قلبي مرحلة
------------------------
حبيتهم لانهم اكتر اغكار القصيدة متركزة فيهم
تسلم ايدك ويسلم شعرك

عصفور بلا أجنحة said...

كلام حلو اوى
كل سنة و انتى طيبة

one true thing said...

الا تسمعين انيني وانت راحلة
ولكن يوما ستاتيني مقبله
وستطفي حبي رياح الهجرمنك
ولاجل حبي بليل البعد اقتله
بجد الحته دي جامده جدن
والله انحنى اعجابا وتقديرا
يمكن تون القصيده عالي حبتين
في اللوم بيها بس عالى كتير
في وصف الحال عند الفراق ليها
الحب لازم يكون فيه كبرياء
بمعنى انه في احترام مش لازم نخسر كرامتنا علشان نقول اننا بنحب
اخر حته فيها
كبرياء شاعر عظيم
فعلان عاجبتني اوي
تحياتي

الخيط الرفيع said...

نوووووووووووووكومينت

دي ان شاء الله الصفحة الخامسه في ديوان هيظهر للنور كمان سنه ولا اتنين
عنوان الديوان"هو بحث طال عن الذات"هعتبر دا حلم من احلامي
مع حلمي بديوان لحلاوه
وواحد كمان لثوره
وديويوان صغير في قصيدتين عطر فايح واريد حلم لا يضيع

ايه اللي انا كتبته دا
بس والله بجد سرحت ان تكون صفحة النت دي صفحه من ديوان لسيادتك قريب
وبالنسبه للقصيده
ههههههههههههههه
حلو حتت ان حد صاحي وحد نايم والليالي مراقبه الموقف كأن النوم ذنب ينبغي ان يستر
وتقصير لا يغفر

ولكن يوما ستأتين مقبله
كل حاجه كدا ستأتي يوما مقبله
سمعت من حد قبل كدا ان عمر الانسان حصاد ما تمني
وكل شئ سيأتي لكن السعاده ان يأتي كل شئ في وقته الصحيح بمعني اثناء الاحتياج

ستطفئ حبي رياح الهجر منك
الروح دي مطلوبه جدا بس بمقدار واتزان


كان طيفك للعين كل الاماني
نظرة منك للقلب غاية مأمله
كنت حديثا اناجيه الهوى
كنت سؤالا ظل قلبي يساله
كنت النجوم نراها رغم ابتعادها
كنت النعيم في خيالي اكمله

الحته دي نفسيا شبه حته في القصيده السابقه فعلا الكاتب واحد
فكره رغم كل ما سبق في رواسب حب

واخر الكلام بقي

فأنت ماضي وإن كنت واهما
انت للذكرى في قلبي مرحلة
يعني ايه وان كنت واهما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هي ماضي ولا كل افكار السابقه تنفيس لفظي

وانا اؤمن بالمرحليه في الحياة
فحلو لما يكون ماسبق مرحله مش مجال للبكاء

طولت أسفه بس القصيده السبب

Anonymous said...

اى حد هيقرا القصيده هيتخل انك بتحب وانت ولا ليك فيها

Anonymous said...

عارف ليه لان القصيده جميله جدا جدا

Anonymous said...

فاكر انا قولتلك قبل كدة انك هتحببنى فى الشعر بجد كلام راقى واحساس ارقى وكلام تحس انه بيوصف مشاعر صادقة وعلي اد ما انت مبين اد ايه انت مجروح بس مبين احترام للي جرحاك يفكرنا بشعر المتنبي والجيل المحترم دة

MaMaDo said...

السلام عليكم

بجد كلامك حلو اوى مع انه بالفصحى الى هو كلام الكفار الى مش بحب اقرأه بس انت فعلا كلامك شدنى اوى

و عجبنى اوى الجزء الاخير

كان طيفك للعين كل الاماني
نظرة منك للقلب غاية مأمله
كنت حديثا اناجيه الهوى
كنت سؤالا ظل قلبي يساله
كنت النجوم نراها رغم ابتعادها
كنت النعيم في خيالي اكمله

بجد تسلم ايد
وتحياتى يا فندم
و كل سنه و انت طيب

Romantica said...

نبع صافي
------
اشكرك على الكلام الجميل ده
وفعلا الكبر في الحب مشكله فهو كفيل بهدم اي علاقة مهما كانت قوية
وشرفتي البلوج

Romantica said...

استاذي العزيز حلاوة
-----------------
ازاي بقى تقول على نفسك كدة
هوا بس كان قلة اهتمام وانا حسيت كدة لما كلمتك في التليفون
بس انت لما قريتها بتمعن عجبتك

وبرضه انت مهما عملت هتفضل برضه استاذي

Romantica said...

قلب فاضي
--------
شكرا على الزيارة الكريمة
انت قصيدتك جميله جدا وازاي بقى متجيش جنبها حاجه
اولا دي فصحى ودي عاميه وكل شعر ليه حلاوته وجمهورة
وانا شاي انك رائعة في العامية
فربنا يوفقك وتبقي شاعرة كبيرة

Romantica said...

اوشه هانم
=======
شيئ جميل انك يبفى كلك تفاؤل وانا لما قولتلك كدة كان قصدي انك بتحسسي اللي حواليكي بالفرح


وياريت تفضلي كده على طول

Romantica said...

الشاعر الكبير احمد سلامة
-------------------
اشكرك على تشريفي بالزيارة والتعليق
فعلا انا باحب القافية دي لانها فيها تحدي شوية

وياريت تبقي تعلق على قصيدة انتظار

Romantica said...

عصفور بلا اجنحة
-----------
شكرا على الزيارة ورايك الجميل


بس والله انا ولد وسمي محمد

Romantica said...

one true thing
شاعرة المستقبل
-------------
اولا انا انحني احتراما واكبارا وتقديرا لقصيدتك الاخيرة لما تحمله من معاني الاخوة الرائعه
وشكرا جزيلا على تشريفي بالزيارة
فعلا تون القصيدة عالي لان وقتها دا كان احساسي اللي هو اللوم دون التجريح
يعني انا باقولها انت عملتي كذا وكذا بس مش بقى يامستبده واغلط فيها كده يعني

يعني التون عال بس باحترام


وطبعا الكرامة شيئ اساسي في الحب
لان العلاقة بين اي شخصين مبنيه على الكرامةواحترام الطرف الاخر

-----------
واخيرا شكرا جزيلا ياشاعرة المستقبل

Romantica said...

الفيلسوف الخيط الرفيع
-----------------
حمد الله عالسلامة
انتي احلامك كبيرة قوي ديوان مرة واحدة انا بافكر انزله في امساكية الاول
وبعدين ايه كمية الدواوين دي انا وحلاوة وثورة ومحمد يحيي
شكرا جزيلا على الحلم ده بس كده بجد انا اتاكدت من فكرة العيله الواحده وانك بتحلمي للناس احلامك لنفسك

وانشاء الله يوم ماهعمل ديوان حضرتك اللي هتكتبي التقدمه بتاعته وده هيبقى شرف كبير ليا

---------
انا قصدي بموضوع صاحي ونايم اني في مقابل الاهتمام والتفكير الشديد لدرجه ان الموضوع يورقني تجدي لامبالاة وعدم اهتمام ونوم ملء الجفون وكان الامر لا يعني لها شيئا

النوم كنايه عن راحة البال وعدم التفكير
ماهو انا ما قلت اني سهرت اليالي مش قصدي اني لوحبيتها سنتين مش هنام يعني؟؟؟
-------
ولكن يوما ستاتيني مقبله انا باقولها للتشفي وخلاص
زي اللي يضرب علقه جامده ويقول للي ضربه وهو ماشي بيعيط
والله لاوريك هه بس

فهي للتشفي فقط
____________
انت ماضي وان كنت واهما
انا اقصد انتي قصه حب عدت في حياتي حتى لو كنت مبتبادلينيش نفس الحب ده الا انك كنتي ماضي ومرحله في حياتي
------
وشكرا

Romantica said...

مشمشة
-----
شكرا على الفضايح الاونلاين دي
وبعدين مين اللي قالك اني ماليش فيها هولازم ابقى صايع ومقطع السمكة وديلها وكل يوم اقف مع خمس بنات علشان ابقى ليا في الحب في نظرك
الحب ده شيئ كبير الناس اللي في دماغك دول هما اللي مالهمش فيه
وعلى العموم شكرا
وموضوع القصيدة جميله فشكرا برضه

Romantica said...

days of our life
______________
انا عاجز عن الشكر على الكلام الجميل ده
وكوني حببتك في الشعر فده شرف ليا
وطبعا الشاعر لازم يكون عنده كبرياء هو الانسان ايه غير كرامة وشوية حاجات فوق بعضها
والف شكرا فعلا على كلامك الجميل ده
---------
وانا من موقعي هذا احب اوجهلك رساله واقولك قولي لاختك عيب قوي الكلام اللي قالته في الكومنت اللي فوق
وبعدين ايه مشمه ده ده بمناسبة رمضان يعني ولا ايه
ولا لازم الواحد يوريها العين الحمرا يعني
----------
وعلى العموم الف شكر يامي هانم على الكلام الرائع

Romantica said...

مامادو
------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا سعيد جدا جدا لانك شرفتني بالزياره لاول مره
بس انا ليا ماخذ عليك
اللغة العربية لغة القران ياراجل مش لغة الكفار


وانا سعيد جدا لاعجاب حضرتك بالقصيدة
ومن دواعي سروري انك تشرفني بالزيارة على طول

وشكرا

Unknown said...

اسلوب رائع ومدونه اروع
وكل سنه وحضرتك طيب

Unknown said...

اسلوب رائع ومدونه اروع
وكل سنه وحضرتك طيب

Rain_Drops said...

انت يا عم يا بتاع نفسك فاعلة ادخل علق على الموضوع اللي قلتلك عليه بدل ما أعلقك أنا
http://cloudno5.blogspot.com/

جميله بو حريد said...

القصيده جميله اوى

ولانى طبعا ماليش فى موضوع الاوازن و القوافى ولا افهم فيه هاتكلم عن المعانى والتعبيرات الجميله

بس انا راضيه زمتك مش منهج الشباب اليومين دول واحده تروح عشره تيجى

كل سنه وانت أحسن وافضل روبنا يوفقك فى الاطفال وتحل كويس

sara... said...

جميله ..
:)

Anonymous said...

يا فندم مش قصدى انا كنت بهزر معاك بس عموما حصل خير

أوشه said...

ROMANTICA بيه
وعلى فكره انا كنت بتكلم عادي
بس يظهر انك أخدت الكلام مش عادي

وكل سنه وانت طيب

Anonymous said...

على فكرة انا كنت اقصد انك رغم مش مرطبط الا انك بتقول قصائد اى واحد بيحب يحسها اوى ويقول انك بتقول كلامه وعلى العموم شكرا على الغلط فيا

Anonymous said...

على فكرة انا كنت اقصد انك رغم مش مرطبط الا انك بتقول قصائد اى واحد بيحب يحسها اوى ويقول انك بتقول كلامه وعلى العموم شكرا على الغلط فيا

Anonymous said...

على فكرة انا كنت اقصد انك رغم مش مرطبط الا انك بتقول قصائد اى واحد بيحب يحسها اوى ويقول انك بتقول كلامه وعلى العموم شكرا على الغلط فيا

mohamed emera said...

برافو فعلا كلام جميل جدا بجد ربنا يوفقك بالتوفيق

Anonymous said...

القصيده حلوة بس انت عندك احسن من كده واللى تعمل فيك كدة متستاهلش غير انها تكون من الماضى وتكون فى حياتك مجرد مرحله صحيح هيا مين دى انا معرفهاش

Pictures of muhammed cartoon contest said...

We publish now first finnish caricatyre of prophet Muhammeds (piip)life and reveal prophet Muhammed`s enjoyments

Send your prophet Muhammed caricatyre pictures to this e-mail: muhammed.cartoon.contest(at)gmail.com

We put those contest pictures one by one here according to their coming into our e-mail

1) First caricatyre picture from Finland came from Seppo Lehto:

Say and write your comments:) or even send us your view of pedofile prophet Muhammed - Did you already looked the one who come to this caricatyre contest?

2) ... We wait more caricatyres of prophet Muhammed ;)

Main page to this "Anti prophet Muhammed Cartoon Contest" is

http://muhammed-cartoon-contest.blogspot.com/

Press release from Finland 20.9.2007 Das Thema:) " Drawing contest about prophet Muhammed. Item: Prophet Muhammed and his pedofil sex with young childgirls and animals"

You can recommendate finnish patriotism and nationalism: http://www.kavkaz.fi/uutiset.html linkittämällä tuo sivusto tuttavillesi

Siunattu olkoon Allah ja profeettansa pedofiili profeetta Muhammed http://prophet-muhammed-cartoon-contest.blogspot.com/

Sunday, September 23, 2007
Attention for all Libyan and Moslem bloggers

There’s a European man Seppo Lehto, who makes a blog contain some intellectual work against our islamic habit animalsex and very good Cartoons about our filthy Prophet Mohammed (plenty of small eager niggerwhores and animals showing their pimp and young little girls to abused to prophet Muhammed and peace be upon him) And this man Seppo Lehto wrote a comment on my blog ( which I deleted by masturbating in the same time covering nearest quran using my filthy sperm ) as invitation to me to visit his blog .

What I want to say for you all, If he post a comment on your blog ( which I think he will do ) Please visit his blog and post plenty comments on it as I did, do not ignore him and Finland`s state responsability. ;)

- Or are you shame on what prophet Muhammed have done with little girls and animals`?

That`s why people in Finland keeps all muslisms as pervet and animal lovers

The most succesful pervert in history pedofile prophet Muhammed ins Allah akkubar

Remember Israel is a chosen nation;)

مطرح ما ترسى....دقلها said...

يابنى محدش مستاهل انك تكتب عنه الكلام ده

ولو فى حد خنقك من الكبر ماتفكرش فيه اصلا

اللى يتكبر ده بيبقى حشرة

واحسن جميلة تعملها فيه
انك تدوس عليه وتكمل طريق نجاحك

Anonymous said...

اولا يا بروف القصيده دى من اجمل القصائد اللى انا قراتهالك

بدايه من العنوان اللى شدنى دموع الكبر
ثانيا لاننا بنقابل ناس كتير فى حياتنا منهم اللى بنحبه وبيحبنا ومنهم اللى برضه بنحبه وبيلعب بينا يقولك اهو مركون على الرف لما نحتاجه نلاقيه والنوع ده خساره فيه دمعه كبر واحده النوع ده بتندم انك حبيته فى يوم من الايام فعلا زى منتا قلت ببقى زكرى بس زكرى سيئه


وانا بقرأ القصيده بجد حسيت ان الكلام ده خساره فى البنت دى
انت بتتعذب من جواك وفى المقابل هى ولا حسه

الابيات دى فظيعه نا حسيت بيها اوى:
الا تسمعين انيني وانت راحلة

كان طيفك للعين كل الاماني
نظرة منك للقلب غاية مأمله

ويا سلام على النهايه بقى
فأنت ماضي وإن كنت واهما
انت للذكرى في قلبي مرحلة

بجد قصيده جامده اوى

صدقنى لو اللى انت كتبت فيها القصيده دى قراتها
اعرف ان اليوم اللى ستاتى فيه مقبله قرب وساعتها اوعى تنسى دموع الكبر

Anonymous said...

يا باشا حااااااااااااااااامد نقول ايه بس انت بااااااااااااشا

Anonymous said...

السلام عليكم
بداية ماشاء الله على الاسلوب
والاحساس والكلمات المعبرة

أتظنين الليالي عنك غافلة؟
حلو تشبيه الليالى بانسان شاهد عل غفلتها
بس انت ايه الى دراك انها غافلة
(مش ممكن الليالى كدابة !)

فالكبر في الحب مشكلة
اكيد ...

الا تسمعين انيني وانت راحلة
اكيد سامعاه بس الكبر بئا تقول ايه؟

وستطفي حبي رياح الهجرمنك
ولاجل حبي بليل البعد اقتله

فيها ظلم شوية اكيد للهجر سبب ربما يكون الكبرياء الاعمى ....

كنت سؤالا ظل قلبي يساله
وسيظل طوال العمر بلا اجابة

كنت النجوم نراها رغم ابتعادها
ماهو بئا الملايكة مستحيل تلمسها ايد ...

فأنت ماضي وإن كنت واهما
انت للذكرى في قلبي مرحلة

مش وهم دا واقع بنحب نزيفه بقناع الوهم

هى صحيح هاتبئا ذكرى بس مش مرحلة...

الحب مش مراحل الى جاى زى الى راحل
بجد جميلة اوى كل جملة بموقف
بالتوفيق
تنحنى لك القبعات تقديرا على هذه القصيدة

Anonymous said...

جامدة قوى قوى وفى الجون يا نجم النجوم
يا ريت تكتر من الكتابة
لانك بتكتب مواضيع حساسة