Thursday 29 November 2007

ملهمة



لكل كاتب تجربة
ولكل شاعر مُلهمهْ
يوصف جمالها
وف عيونها
الف وغنى مَلحمهْ
وكل يوم ..يشوفها فيه
يرسم عيون متبسمهْ

وكل كلمة حُب قالها
علشان عيون المُلهمة
......
يمكن صحيح شاعر انا
باكتب غناوي ودندنة
باكتب قصايد انما

عمري ماعشت ف تجربة
عمري ماكان لي مُلهمهْ

باكتب غناوي غزل وحب
عن ضحكة صافية وفرح قلب
والدمعة فيا مِعَلِمَهْ

واوصف واقول اني أمير
أعيش في قصر ..البس حرير
وانا في اودتي عالسرير
لابس بيجاما مقلمهْ

بوصف طيور
ساكنة السما
رافضه تعيش متكممه

رغم ان أنا
قلبي اسير
عمره ما يوم شاف السما

بوصف في شمس
فــدنيا ضي
ودنيا قلبي مغيمهْ

بوصف قلوب
كارهه السكات
بوصف قلوب متكلمه
وفقلبي محبوس الكلام
كل كلامي
همهمة
حتى الغناوي
بالسكات
جوه اللسان متلجمة

بوصف عيون

عاشقة الغنا

بالحب ليا مِسَلمهْ

بوصف تجارب
دنيا واسعة
وأنا تجاربي منمنمهْ

بوصف في برج
نجاح كبير
وانا في اول سِلمة

وعكس كل الشعرا دول
كان في حياتهم ملهمهْ

أما انا
واللي كتبت بمَعلَمهْ

عن حب كان .... وعيون تبان
لو وسط دنيا مضلمهْ

ملهمتي قاعدة فوق كتاب
ملهمتي كانت ........... مَقَلمة

ملهمتي كانت مقلمة

10 comments:

WhItE HeArT said...

بجد الكلام جميل قوي والاحساس فيه رائع وفعلا هوه ده الشاعر بيكتب حاجات مش بيعيشها بس بيحسها بجد الله عليك وعلى كلامك الرائع

Anonymous said...

قصيده طبعا رائعه يا بروووووووف احساسها جامد جدا
وجديد اوى عليك اللون ده بس فعلا انت متمكن في اي لون تكتبه
شد حيلك يا برووووووووووف عايزين كمان
واوعي تزعل مني لأي سبب
علي فكره دي كانت عين وحشه اوى

Anonymous said...

عسل والله يا واد .. انا اللي كنت زعلت قلت مش هتكتب تاني . ايوا كده .. ملهمتي كانت مقلمه.ملهمتي .. بس جديده فعلا و جميله .

Rain_Drops said...

مع إنك عارف إني بعتبر شعر العامية دا كإنه سبة وقعت على راسي ، بس ماشي يا عم عاصي مقبولة منك انت بس

تعالى عندي شوف آخر تدوينة عشانك و عشان حبايبك

Anonymous said...

ايون كده شويه فصحى وكلام كبير وشويه عاميه القصيده حلوه اوى وهو ده عاصى بس اكيد فيه ملهمه لان الكلام اللى طالع من القلب ده اكيد نتاج تجربه وملهمه مش مقلمه

عقبال لما الاقى انا كمان الملهمه اللى تخلينى اكتب شعر واسهر الليالى واعد النجوم

sakayar said...

وانا في اودتي عالسرير
لابس بيجاما مقلمهْ

ملهمتي قاعدة فوق كتاب
ملهمتي كانت ........... مَقَلمة

اذن انت سكايااااااااااار
ههههههههههههههه
جامدة جامدة جامدة جدنننننننننننننننننننننننننن

تحياتي يا زعييييييييييييييييييم

dr.Roufy said...

بجد راااااااائع
وربنا يخلي المقلمة على ماتفرج وتقابل الملهمة
كل سنة وانت طيب
:)

Anonymous said...

اكيد الملهمه قصدي المقلمة دى جامدة قوى اللى تخليك تكتب الكلام الجامد دة فى ناس عندهم مكتبات بس قلوبهم حجر

الخيط الرفيع said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ملهمتي كانت مقلمة بها درجة لطيفة من السخرية من الذات زي الفكرة عند بعض الناس بتدوس علي جزء ينقصها فإبرازه يكون شئ مميز لهم

والسخرية هنا أجدها دليل علي الابداع والخيال حيث أن الشاعرية بلا تجربة واقعية تعكس خصب خيال الشاعر
اللي هو حضرتك

وبالنسبة للقصيدة نفسها كلمات وجو عام وألفاظ تجربة جديدة عندك لانك متمسك باللغة
ودا بان لما كلمت علي القصيدة قبل كدا
ودا مش وحش لو أثبت نفسك وعرفت توصل للناس كويس ودا محتاج مجهود واحتكاك رهيييييييييييييييب
بس نجاحك بالشكل دا له نكهه مختلفة عن اللي هينجحو حوليك
لان دي في حد ذاتها جزء يميزك


بس افتكر ان قلت تمسك باللي عندك وأعرف توصل بية للناس مش تكون في برج عالي بتخدم ما تراه صواب وفقط
بلغة زيدني
اتكلم عن دراع مرسي بشكل يعجب مرسي ويرضيك

Anonymous said...

بجد جميله جدا